5 saker som du bör tänka på när du flyttar

En flytt innebär ett nytt kapitel i livet. Vi börjar om på en ny plats, samtidigt som vi lämnar vissa delar av vårt liv bakom oss. Det kan ofta vara en nystart mot något nytt och positivt. Men en flytt innebär inte endast solsken. En flytt är tidskrävande och kräver hel del arbete och förberedelser. Något som ofta förbises när man planerar en flytt är den ”administrativa” delen av flytten. I det följande får du därför fem administrativa tips om vad du ska tänka på i samband med en flytt.

Något som du bör göra i god tid innan du flyttar är att teckna ett nytt elavtal för din nya bostad. Genom att du själv väljer vilken elleverantör som du vill ha kan du spara mycket pengar. Ett mycket bra hjälpmedel när du ska teckna elavtal är webbplatsen zmarta.se där du snabbt och enkelt kan jämföra olika elavtal med varandra. Med hjälp av Zmartas verktyg kan du välja det elavtal som kan erbjuda bäst villkor för dig och din nya bostad.

Vid en flytt är det viktigt att du tecknar en ny hemförsäkring. Det är dessutom något som du bör göra i god tid innan flytten. Hemförsäkringen som du har tecknat avseende ditt tidigare boende gäller endast för just den bostaden.

Det kan kännas överväldigande att välja en ny hemförsäkring. Utbudet är enormt och det är i princip hopplöst att på egen hand jämför villkoren mellan olika försäkringar och försäkringsbolag. Men även i valet av hemförsäkringar kan du använda dig av Zmarta.se. På Zmarta.se kan du jämföra olika hemförsäkringar med varandra och välja den hemförsäkring som är bäst för dig och din nya bostad.

När du flyttar är du skyldig att anmäla din nya adress till Skatteverket. Detta innebär att du kommer att bli folkbokförd på den nya adressen, vilket har betydelse för bland annat beräkning av din skatt, vilken lokal försäkringskassa som du tillhör med mera. Adressändring gör du enklast via Skatteverkets webbplats, men du kan även göra det vid ett besök på ditt lokala skattekontor.

Många register är baserade på uppgifterna í folkbokföringsregistret. Men detta gäller långtifrån alla register. Du riskerar därför att post och andra försändelser, som till exempel prenumerationer, kommer att fortsätta att skickas till din gamla adress. Du bör därför alltid begära att all post och andra försändelser som skickas till din gamla adress automatiskt skickas vidare till din nya adress. Eftersändning av din post gör du snabbt och enkelt online och du kan begära eftersändning under allt från ett par dagar till tolv månader.

Avslutningsvis bör du även teckna ett nytt internetabonnemang för din nya bostad. Gör det dessutom i god tid innan flytten, så att Internet fungerar redan samma dag som du flyttar in. Att vara utan Internet, om än för endast ett par dagar, kan vara oerhört frustrerande.

Vidtar du ovan åtgärder i god tid innan du flyttar kommer du att få betydligt mindre huvudvärk i samband med flytten. Din post kommer att delas ut till rätt adress, du kommer att bo tryggt och försäkrat i din nya bostad, vilken dessutom har el och Internet. Det är en god start på ditt nya liv i din nya bostad.